Om os  |  Nyhedsbrev  |  Støt  |  Foredrag  |  Kontakt

Britisk filosof: Vejen til en mere fredfyldt verden går gennem religionen

17.07.2017 06:44

Kategori: Kultur, Religion

”Det er, som om Vesten er blevet overmandet af sin egen sekularisme. Den tilbyder nemlig ikke de samme klare moralske koder, som religionen tidligere stillede til rådighed. Vesten – og især Europa – er derfor i en meget, meget svag position,” siger britiske filosof og tidligere overrabbiner Jonathan Sacks i et interview med Politiken i anledning af, at hans bog ”Not in God’s Name” før sommerferien udkom på dansk med titlen ”Ikke i Guds navn”. Sameksistens.dk bragte i sommeren 2016 fem blogindlæg, hvor lektor Marianne Olsen gennemgik forskellige temaer i bogen.

 

Af Bent Dahl Jensen

 

”Hvis vi vil komme den religiøst motiverede vold og terror til livs, skal vi ikke fortsætte ad det sekulære spor, som har været Vestens foretrukne ledestjerne gennem mere end et århundrede. Vejen til en mere fredfyldt verden går gennem religionen – gennem de gamle religiøse skrifter, der skal genfortolkes, så de passer til nutidens verden og måder at leve på.

Alt for længe er det lykkedes islamiske fundamentalister at trække sine tilhørere tilbage til 7. århundrede og pådutte dem ideer, der intet har med ordlyden af de gamle skriftsteder at gøre. Men hvis flere muslimske lærde verden over åbner for nye tolkninger af de religiøse love og regler, vil man lettere kunne trække tæppet væk under de ekstremister, der prædiker had og vold i Guds navn,” skriver Politiken.dk i indledningen til interviewet med Jonathan Sacks. Den danske udgave af bogen, ”Ikke i Guds navn”, er udgivet på Kristeligt Dagblads Forlag.

 

”Ikke i Guds navn”

Lektor og debattør Marianne Olsen beskrev i fem blogindlæg på Sameksistens.dk sidste sommer forskellige temaer i Jonathan Sacks’ bog.

I det første indlæg – Globaliseringens kaos – skriver Marianne Olsen bl.a.:

”Not in God’s Name” (”Ikke i Guds navn”) hævder allerførst, at folk i løbet af religionshistorien alt for ofte har slået ihjel i Guds navn, men Gud er livets Gud; at de har hadet i Guds navn, men Gud er kærlighedens Gud; at de har udøvet grusomhed i Guds navn, men Gud er medfølelsens og solidaritetens Gud. Og han siger, at når det sker, taler Gud somme tider ganske stille med en lille næsten helt uhørlig stemme, som ligger neden under de folks råben, der hævder at tale i Hans navn, og han hvisker: ”Ikke i mit navn”.

Sacks husker os på profeterne Mika og Esajas, der prædiker fred som idealet, mens mange tekster i Det Gamle Testamente opfordrer til krig, og han mener, at den abrahamitiske monoteisme – som den viser sig i jødedom, kristendom og islam opstod som en afvisning af imperialisme og magtmisbrug, der gjorde nogle til herrer og andre til slaver: ”Man kan ikke retfærdiggøre vold mod uskyldige i Guds navn. Det er ikke en hellig handling. Det er en helligbrøde. Det er blasfemi. Det er at tage Guds navn forfængeligt.”

Tilfældige mord ved terroristangreb og selvmordsbombninger er ondt.

Den særlige form kalder Jonathan Sacks for ”Uegennyttig ondskab”. Den er der ikke noget særlig religiøst ved.

Nogle af forrige århundredes mest menneskefjendtlige bevægelser var åbenlyst sekulære: Nazityskland, Stalins Sovjetunion, Maos Kina, Pol Pots Cambodia. Deres folkedrab og massemord skulle hævne gamle fejl og rette op på klare uretfærdigheder, genoprette en nations ydmygelser eller tilvejebringe social orden og retfærdighed.

Nedenfor findes links til alle fem blogindlæg.

 

Opfordring til at genfortolke gamle tekster

Jonathan Sacks påpeger i interviewet med Politiken, at vi især i Europa ikke længere har et sprog til at imødegå religiøse dogmer, hvad enten disse er sande eller påståede.

”Man kan … konstatere, at mange europæiske lande – herunder Danmark – ikke har været i stand til at integrere alle dele af det muslimske miljø. Derfor har de heller ikke været i stand til at gå i rette med de påståede religiøse dogmer, og det gør disse muslimske miljøer lettere at radikalisere for radikale prædikanter,” siger Jonathan Sacks. Han siger videre, at der er behov for at genfortolke gamle tekster.

”Jeg skriver som jøde, men min mission er, at både kristne og muslimer kan læse min bog, for mit synspunkt er, at vi er nødt til at stå sammen om dette (at angribe radikale prædikanter, red.). En jøde kan umuligt skrive om kristen eller islamisk teologi, så jeg har i stedet brugt bogen til at vise, hvordan man kan læse de gamle tekster i 21. århundrede. Min pointe er at vise muslimske lærde, hvordan man også kan læse gamle tekster. Altså en opfordring til, at de går tilbage til teksterne og genfortolker dem,” siger Jonathan Sacks til Politiken.dk.

 

Læs mere

• Globaliseringens kaos – Sameksistens.dk, 13-07-2016

• Vold og identitet – Sameksistens.dk, 29-07-2016

• Jonathan Sacks III: Fra teologi til patologi – Sameksistens.dk, 05-08-2016

• Og Gud græder – Sameksistens.dk, 12-08-2016

• Jonathan Sacks V: De fjendtlige brødre – Sameksistens.dk, 18-08-2016

Filosof og tidligere overrabbiner: Religion viser vejen til en verden uden terror – Politiken.dk, 28-05-2017 


Nyhedsbrev

Kalender

Odense: Demonstration på Grønttorvet

29 jul 10:00 - 11:00

Bedsteforældre for Asyl - Fyn demonstrerer på Grønttorvet i Odense. • Læs mereLæs mere

Odense: Demonstration på Grønttorvet

05 aug 10:00 - 11:00

Bedsteforældre for Asyl - Fyn demonstrerer på Grønttorvet i Odense. • Læs mereLæs mere

Odense: Demonstration på Grønttorvet

12 aug 10:00 - 11:00

Bedsteforældre for Asyl - Fyn demonstrerer på Grønttorvet i Odense. • Læs mereLæs mere

Følg Sameksistens.dk

 

Sameksistens.dk støttes af

TrygFonden, Region Hovedstaden støtter projektet om religionsfrihed.


Vi modtager ikke offentlig mediestøtte, og vi bringer ikke annoncer på Sameksistens.dk, derfor er vi taknemmelige for bidrag, der kan støtte udgivelsen af netavisen.

Tegn støtteabonnement
via netbank eller MobilePay

Bidrag i juli 2017: 750 kroner
Bidrag i alt i 2017: 4.700 kroner
Mange tak for ethvert støttebidrag.

 

Netavisen Sameksistens.dk er tilmeldt Pressenævnet og medlem af Prauda, foreningen af uafhængige internetmedier.