Bare fordi AT – om sprog og forestillinger i udlændingedebatten

”Knud Lindholm Lau viser med sin bog, at sprog er handling. Derfor er det forkert at bilde sig ind, at man bare kan lade munden løbe med hvad som helst,” skriver lektor Marianne Olsen i sin anmeldelse af Laus bog: ”Bare fordi AT – om sprog og forestillinger i udlændingedebatten.”

Af Marianne Olsen
Artiklen er oprettet 16-05-2018

I 2010 udgav Knud Lindholm Laus forlag, tekst og tale, Victor Klemperer: ”Det tredje Riges sprog”, på latin ”LTI Lingua Tertii Imperii” med undertitlen ”en filologs notesbog”. Den er med efterskrift, noter og oversættelse ved Henning Vangsgaard. Det var klogt af Klemperer at iklæde sine noter latin i det nazistiske Tyskland, hvor han kun klarede tilværelsen ved et mirakel. Det er ikke pladsen her at komme yderligere ind på den sag. Men når jeg nu skal anbefale ”Bare fordi AT”, som jeg læser som en fortsættelse af LTI i det 21. århundredes begyndelse, finder jeg det oplagt at henvise til LTI, som Knud Lindholm Lau vedkender sig som grundlag for og inspiration til at tage videre sprogstudier op.

Vor tids aggression

Allerede titlen ”Bare fordi AT” angiver en tilbageholdt aggression, som forfatteren har hørt, når ytringsfriheden kammer over: Enhver kan forestille sig noget, der er ubehageligt for et andet menneske, såsom Søren Espersen, der med henvisning til sin høje alder og dermed ubevægelige tilstand vil have lov til at sige n-ordet: Bare fordi jeg siger neger, er jeg da ikke racist, vel?

At det gør ondt på den kendte forkæmper for ytringsfrihed, Jacob Mchangama, kan den alderstegne politiker ikke tage sig af. Han soler sig videre i, at der åbenbart – og trods alt - er nogen, der mener, at hans tale er troværdig, selv om sproget er stivnet for længst i en racistisk adfærd.

”Bare fordi AT” er bl.a. en dokumentation af, hvad Knud Lindholm Lau har læst i debatsfæren og hørt fra politikere i forskellige medier: ”Mange af bogens eksempler stammer fra DF, hvad man kan opfatte som enten ros eller bebrejdelse. Men partiet har med sine intellektuelle støtter vist de andre vejen (…)” (p. 146) Hvis storke lever af skrubtudser, er der nok til, at alle landets bygninger ville kunne udsmykkes med storkereder!

Sprog er handling

Knud Lindholm Lau viser med sin bog, at sprog er handling. Derfor er det forkert at bilde sig ind, at man bare kan lade munden løbe med hvad som helst. Allerede Klemperer citerede Franz Rosenzweig: ”Sprog er mere end blod.”

Et eksempel: Samlingen begrundes bl.a. med indvandrerkritikere, der bebrejder deres modstandere, som trækker ”en række kort, fx ”racismekortet”. Herved afskæres temaer og begrundelser fra den offentlige debat, til gengæld optræder helt nye begrundelsestyper.” (p. 11)

På side 123 ff. fortæller Knud Lindholm Lau i historien Kielce om den 4. juli 1946, da ”indbyggere, politifolk og soldater dræbte 42 jøder og lemlæstede andre 40 (…)” på grundlag af en tydeligt falsk anklage fra den otteårige Henryk Blaszcyk. Året er tankevækkende – også i disse tider, hvor antisemitismen og islamofobien tager til i vores sproglige Danmark. Historien er et klart vidnesbyrd om ords sammenhæng med mord.

Der sættes ild til asyllejre. I debatsfæren billiges det

Bogen påviser brugen af ”dem” og ”os”, men med sine fyldige henvisninger viser den også vejen til et ”vi” på de sidste sider inden litteraturlisten.

Metode 1: Kompasset

Knud Lindholm Lau nøjes ikke med at citere den ene horrible udtalelse efter den anden, forsvar for kloaksprog og mere slebne udskamninger. Han lærer læseren en metode, som her er til fri afbenyttelse: Metoden, som han har lært af Klemperer, kalder han Kompasset og Spejlet: Kompasset, sproget, fortæller han ”er med til at styre følelser, handlinger og opfattelser. Udover at dokumentere udlændingedebattens sprog vil bogen eftervise arsenikken: at sproget danner holdning, fremmer handling og skader dem der omtales.”

Arsenikcitatet

Her er det på sin plads at huske på arsenikcitatet: ”[…] sproget digter og tænker ikke blot for mig, det styrer også mine følelser, det styrer hele min sjæls væsen, jo mere selvfølgeligt, jo mere ubevidst jeg overlader mig til det. Men hvis det dannede sprog er blevet dannet af giftige elementer og gjort til bærer af giftstoffer? Ord kan virke som bittesmå doser arsenik: De sluges ubemærket, de synes ikke at have nogen virkning, men efter nogen tid viser giftens virkning sig alligevel.” (p. 14)

Eksempel: Overvejelser over Trumps løgn under overskriften ”den noble løgn”

”Trump løj om fremmødet ved sin indsættelse. Berlingskes blogger, indvandrerkritikeren Søren Hviid Pedersen forsvarede ham. (Berlingske 24.1.2017, kortlink. Dk/tcfe.) Trump Lyver, og han ved det, vi ved det, hele verden ved det, og det er godt. Det er godt at man nogle gange lyver, nogle gange er løgnen det eneste gode, man som politiker kan gøre. Han citerede Platon for løgnen, der kan være nobel, fordi den er med til at sikre samfundets sammenhængskraft. Trump lyver, fordi hans politiske projekt behøver en myte omkring hans præsidentskab.” (p. 276)

Herefter bringer Knud Lindholm Lau reaktioner af både Pia Christmas-Møller (K), chefredaktør Tom Jensen, debatredaktør Anne Sophia Mygind, så det virker. Endelig citerer han Theodor W. Adornos ”Minima Moralia – refleksioner fra de beskadigede liv” 1944-1946, da. 1987: ”Blandt vore dages ferme praktikere har løgnen for længst mistet den ærlige funktion at tilsløre det virkelige. Ingen tror på nogen, alle ved besked. Man lyver kun for at lade en anden forstå, at man er ligeglad med ham, at man ikke har brug for ham og ikke interesserer sig for, hvad han mener om én. Løgnen, der engang var et liberalt kommunikationsmiddel, er i dag blevet en uforskammethedsteknik som gør, at den enkelte kan sprede den kulde omkring sig, i hvis ly han kan trives.” (p. 277)

Og denne læser godter sig over, at så grumme ord kan afsluttes med en varme fra det skarpe blik og det lydhøre øre, som gør bogen til at holde ud at læse.

Metode 2: Spejlet

For det er som Knud Lindholm Lau skriver allerede i forordet med et citat fra Klemperers LTI: ”Uanset hvad man ønsker at skjule, for andre eller kun for sig selv, ja selv det man ubevidst bærer med sig: Sproget bringer det for en dag.” (p. 14) Og han tilføjer selv: ”Med andre ord: Sproget røber både det, taleren gerne vil skjule, og det, som taleren ikke engang selv ved af. I fuld bevidsthed om risikoen for at blive bebrejdet sådanne tolkninger som værende ikke-tilladte ”motivfortolkninger” giver bogen masser af eksempler på det, sproget bringer for en dag”.

Frit og frækt

Og det er ganske vist: Knud Lindholm Lau bringer talrige eksempler på den racisme, som efterhånden kommer både frit og frækt frem, nogle ytringer om Sverige, om selvgodhed, om bebrejdelser for at trække diverse kort. Altid ledsages eksemplerne af dokumenterbare tilbagevisninger. Det er denne balance, der gør bogen uundværlig og giver læseren en 2’er til LTI. Det er en bedrift.

Dansk offentlig tale er blevet fjendtlig over for mennesker i det hele taget. Debatsfæren flyder over med ukvemsord. Denne anmelder spørger med Knud Lindholm Lau: ”Ønsker vi en forlængelse af den udviklingslinje, der tegnes?”

I slutkapitlet får vi anvist en vej ud af det morads, vi er havnet i, for det er ikke nødvendigt bare at optrappe negativiteterne: Knud Lindholm Lau er en sand forsker, og med forskerens formanende arbejdsglæde og ydmyghed, komplementariteten af erkendelse og vilje, citerer han i sit slutkapitel ”Sig månen langsomt hæver” af Matthias Claudius i Hauchs oversættelse:

”Betragter månens bue / den er kun halv at skue / og er dog hel og rund; / så er vel flere sager, / som nu vort hjerte vrager, / fordi vi halvt dem skuer kun! /

Jeg kan ikke tænke mig nogen sandere invitation til at forlade det forenklede racistiske udtryk, vi er vidner til i disse år, ligesom Klemperer var det i den forbandede tid, der var hans.

Knud Lindholm Lau har fundet et ”vi” til at erstatte ”dem” og ”os”. Og anmelderen blev begejstret for det nye udtryk nudansker! Han spørger os, om vi som vælgere vil 1) afvise mobbende omtale af minoriteter, om vi som nudanskere vil 2) tale respektfuldt om modstandere. Her tilslutter han sig kritikken af det sprog, der er blevet brugt om Pia Kjærsgaard og henviser til et eksempel fra ”Ondskabens Ikon”, 2000 af Geoffrey Cain m.fl.

To indvendinger:

- Det vil – i næste oplag – være rart med en ord- og begrebsliste, der henviser til sidetal.

- Sidst i bogen er der fire blanke sider til egne notater: stadig, også i skrivende stund, kommer der materiale, der hober sig op. Så fire sider rækker ikke …

Men lad os altså vende om og gå ad den venlige, sandhedens vej med lysegrønt og mørkegrønt i grøftekanterne. H.C. Andersen siger jo, at grønt er sundt for øjnene, håbets farve. Bogen er blevet til med en sådan akribi og veloplagthed, at anmelderen kommer i tanker om en anden strofe, der er tillagt Grundtvig: Den har aldrig levet /s om klog på det er blevet / han først ej havde kær.

Tillykke med bogen til skribenten og læserne!

Knud Lindholm Lau:

Bare fordi AT