Venligboerne – et samfund der vil mere end bare se til

Af Katrine Mortensen

Artiklen er oprettet 04-05-2017

Jeg ved ikke med dig, men når jeg hører om Venligboerne, går mine tanker til de mange flygtninge, der strømmede ind over de danske motorveje sommeren 2015. Denne bølge af mennesker, der syntes at skylle ind over Danmark, indledte en hård politisk debat om en gruppe mennesker, som var desperate efter hjælp. Jeg selv kunne næsten fornemme, hvordan hele den danske befolkning drog et lettelsens suk, da Venligboerne trådte frem og tog ansvar for at hjælpe med at give nyankomne en mulighed for at blive en del af det danske samfund. Derved syntes de også at give et modspil mod den hårde politiske kurs, der udefra syntes at tage form.

Så da jeg satte mig for at læse bogen “Venligboerne – Historien om en bevægelse”, skrevet af Malene Fenger-Grøndahl, var jeg sikker på, at jeg allerede vidste, hvor den ville hen. Men jeg tog fejl. Bogen giver en samfundsmæssig skildring af en bevægelse, der har et langt bredere fokus end blot at tage sig af flygtninge og asylansøgere. Bogen giver et billede af et Danmark, hvor politikeres holdning ikke altid stemmer overens med de danske borgeres.

At mødes i øjenhøjde

Bogen handler om Venligboerne og om, hvordan en spirende idé hos sygeplejersken Merete Bonde Pilgaard udviklede sig til en folkelig bevægelse med mange afdelinger i Danmark. Bevægelsens formål er at sprede venlighed over for alle de medmennesker, man måtte møde i sin hverdag.

”Tanken var ikke at stifte en landsdækkende bevægelse eller starte et politisk initiativ. Vi talte bare om, at man måtte kunne udbrede succesen med at møde hinanden mere respektfuldt og venligt i hverdagen til hele kommunen.” (s. 19)

Igennem interviews med bevægelsens nøglepersoner og andre interessante eksperter, maler Malene Fenger-Grøndahl ikke blot et billede af Venligboerne indefra, men sætter også bevægelsen i en samfundsmæssig kontekst i nationalt og internationalt øjemed. En bevægelse der ikke handler om hjælp oppefra og ned, men om at skabe gensidige relationer og spirende venskaber på tværs af kulturer.

“… det er ikke de etniske danskere, der er venlige over for flygtninge, men alle, der engagerer sig i bevægelsen, der gør en forskel for hinanden.” (s. 77).

Ikke blot en bevægelse der kører fremad med 180 i timen og et “Happy Ever After”

Det er dog ikke en lykkelig historie om en bevægelse, der kører fremad 180 i timen. Bevægelsen er ikke som andre NGO’er på området, hvor man skal igennem lange procedurer for at blive frivillig. Hos Venligboerne kan man engagere sig med det samme, hvis det er det man vil. En egenskab som flere gange i bogen bliver fremhævet som den vigtigste hos de frivillige. Men det nytænkende ved at have frivillige, der engagerer sig, som det for dem er muligt, betyder også, at der kan forankres lokale forskelle, hvilket kan indbyde til interne konflikter om bl.a. bevægelsens fremtidige retning.

”Hun (Anne Lise Marstrand-Jørgensen, talsperson for Venligboerne København & Omegn, red.) påpeger, at uenighed af den slags nærmest er uundgåelig i en anarkistisk, demokratisk bevægelse med flad struktur og lokale bestyrelser. … Jeg synes, at det er ret smukt, at man kan tilslutte sig de grundlæggende principper om at møde andre med nysgerrighed og venlighed og så praktisere det på mangfoldige måder.” (s. 91).

Bogen maler ikke et idyllisk billede af bevægelsen, men fokuserer også på de udfordringer, bevægelsen har ved den flade styreform og de lokale forskelle, der udvikles. Udfordringer, som også forskerne inddraget i bogen mener, har betydning for bevægelsens fremtid.

Derudover berøres også emner vedrørende Venligboernes forsøg på at være så upolitisk en bevægelse som mulig. Bogen berør spændingsfeltet og de konflikter, der kan opstå ved at have en upolitisk bevægelse, som bevæger sig inden for det politiske minefelt, det er at beskæftige sig med flygtninge. Specielt når der skabes et hul mellem en regering, der siger et, mens befolkningen bliver motiveret til at strømme i en anden retning.

Pas på, du kunne ende med at blive inspireret

Malene Fenger-Grøndahl har formået at fange essensen af en fortsat voksende bevægelse på en inspirerende måde. Selve bogens opbygning er en fryd for øjet og nem at gå til. Dens vekslen mellem interviews af bevægelsens nøglepersoner, forskere der har holdt vågent øje med bevægelsen, og cases med eksempler fra de frivillige, fungerer virkelig godt. Det giver en følelse af at få et indblik i Venligboernes maskinrum, men også i et bredere perspektiv i det danske samfund og giver en idé om, hvor bevægelsen er på vej hen.

Kort sagt, er bogen en stor inspirationskilde, og den er en god påmindelse om, hvor enkelt det kan være at sprede en venlig gestus til vores medmennesker i vores hverdag og den effekt, det kan have. Selv fik jeg lyst til at gå ned i gården og tilbyde en kop the og en lille snak til den ældre dame, der på solskinsdage ofte nulrer rundt i bedende. Måske dét bliver begyndelsen til en ny måde at være sammen i kamp mod den ensomhed, der spredes blandt etniske danskere såvel som flygtninge og asylansøgere. Bogen vil i hvert fald få en plads på min hylde som en påmindelse om, at frivillighed ikke behøver være kompliceret.

Katrine Mortensen er cand.mag. i Mellemøststudier.

Læs uddrag

• Du kan læse et uddrag af bogen her: ”Venligboerne hjælper folk til at gøre det, de inderst inde gerne vil”.