En fortælling om tro, håb og kærlighed på trods

”En barsk, men håbefuld fortælling om en ung jødisk piges skæbne under 2. verdenskrig er skrevet til store børn, men er berigende læsning også for voksne,” skriver journalist Malene Fenger-Grøndahl og hendes datter Barbara Fenger-Grøndahl i en fælles anmeldelse efter at have læst ungdomsromanen ”Større end engle”.

Af Barbara Fenger-Grøndahl og Malene Fenger-Grøndahl

Artiklen er oprettet 09-10-2017

Menneskesjælen blev skabt på den første dag; engle på den anden,” sagde Rudi, som om han gentog noget han havde hørt en million gange. ”Hvis folk lader Guds ånd være den stærkeste i sig, har de fået at vide ‘I er større end engle’.”
Vi kiggede alle sammen op i den stjernebesatte himmel, og jeg tænkte på hvad min far plejede at sige, at vi alle er gløder af lys, og at der i hver eneste af os er en gnist af det guddommelige.

Fortællingen om menneskenes ophav og enorme potentiale for at gøre det gode indgår i ungdomsromanen ”Større end engle” og forklarer både dens titel og et af dens centrale temaer: Menneskets mulighed for at gøre det gode, selv når det er omgivet af ondskab og had og er presset til sit yderste af sult, sygdom, frygt og ydmygelse.

Fortællingen gengives af en af bogens vigtige bipersoner, Rudi, en ung jødisk mand, der sammen med sin mor og sin søster er blevet deporteret fra Mannheim i Tyskland til det sydlige Frankrig, i første omgang til en flygtningelejr i byen Gurs. Rudis søster, Klara, og Klaras veninde, Anna, bogens fortæller og hovedperson, deltager i den undervisning i jødisk tro og filosofi, som organiseres af en rabbiner i lejren.

Her bliver de unge opfordret til at tænke over eksistentielle og teologiske spørgsmål, og diskussionerne bliver ofte heftige og følelsesladede, for spørgsmålene er for de unge ikke blot teoretisk tankespind, men udspringer direkte af deres erfaringer. De har alle oplevet nazisternes dehumaniserende demagogi og erfarer nu også, hvordan antisemitismen omsættes til handling i form af deportationer, fangenskab, tvangsarbejde, udsultning og drab. For nogle opleves mødet med nazismen som et bevis på, at Gud ikke findes, mens Anna snarere bliver optaget af at forstå, hvad Guds mening med menneskelivet er.

At ikke alle formår at ”lade Guds ånd være den stærkeste i sig” og lade den indre gnist af det guddommelige lyse og give liv til andre er der eksempler på overalt både i fortid og nutid, og ikke mindst bliver de måske tydelige for os i historiens mørkeste kapitler. Helt oplagt er naturligvis begivenhederne op til og under 2. verdenskrig – fyldt med rædselshistorier om, hvordan frygt, demagogi og populisme kan få mennesker til at se bort fra deres medansvar for andres liv og gøre dem i stand til aktivt at påføre andre lidelse og død – eller til passivt at se til, mens andre gør det.

Men historien er også fuld af eksempler på mennesker, der formår at være ”større end engle”. Eksempler på begge dele findes i rigt mål i ”større end engle”, som er skrevet af en anerkendte canadiske forfatter Carol Matas, der har modtaget flere priser for sine børne- og ungdomsbøger. Den seneste, ”større end engle”, er nænsomt oversat til dansk af lektor Marianne Olsen, som mange læsere vil kende som blogger på netavisen Sameksistens.

”Større end engle” er en Holocaust-roman og som sådan en alvorlig genre for børn og unge. Blandt andet derfor valgte vi, Barbara (11 år) og Malene (41 år) at læse bogen sammen. Vi var på forhånd noget bekymrede for, om bogen ville blive meget tung og trist at læse. Men sådan blev det langtfra, for bogen er skrevet, så de håbefulde elementer af fortællingen står stærkest tilbage efter endt læsning – uden at fortællingen af den grund virker utroværdig. Personerne er nuanceret beskrevet og er så forskellige i personlighed, at der er gode identifikationsmuligheder for én som læser.

Vores eneste anke mod persontegningen er, at jeg-fortælleren Anna fremstår næsten urealistisk reflekteret og med så stor selvindsigt, at det sine steder virker, som om det pædagogiske sigte bag overskygger fortællingens egen logik. Barbara efterlyste også, at Annas savn af sin mor, da hun bliver skilt fra hende i en længere periode og siden må tage endelig afsked hende, fyldte mere. Det er måske Annas fortrængning af de næsten ubærlige følelser, forfatteren vil vise med dette fravær?

Intet i bogen virker tilfældigt, og fortællerens stemme virker generelt troværdig. Bogen er tydeligvis baseret på grundig research, hvilket også fremgår af efterskriftet. Forfatteren har bl.a. interviewet en række personer, der overlevede krigen takket være modige medlemmer af lokalbefolkningen i Le Chambon-sur-Lignon, en landsby i Haute-Loire-regionen. Indbyggerne i byen og dens omegn trodsede nazisterne og Vichy-regeringen ved at skjule jøder og hjælpe dem videre, og den lille by er derfor kendt blandt overlevende og Holocaust-forskere.

Romanens hovedperson, Anna, kommer netop, sammen med Rudi og Klara, til Le Chambon, og takket være bl.a. en lokal præst, som er en af flere virkelige personer i fortællingen, overlever de ikke blot opholdet i Le Chambon, men også flugten videre, da forholdene i Le Chambon bliver for usikre.

Det er vildt at tænke på, at hvis bare et af de mennesker, der hjalp Anna og de andre, selv om de risikerede at blive straffet, havde handlet anderledes, havde de ikke overlevet.

Barbara Fenger-Grøndahl (11 år)
– efter at have læst ”Større end engle”

Annas mor og moster og Rudi og Klaras forældre derimod bliver deporteret fra lejren i Gurs, og det bliver Annas tunge lod at fortælle de børn og unge, der ligesom hun selv er kommet i nogenlunde sikkerhed i Le Chambon, at deres slægtninge vil blive deporteret. Anna har nemlig fået mulighed for at rejse tilbage til Gurs for at besøge sin mor og moster, og det er under det korte besøg der, at hun får kendskab til, hvad der venter både hendes egen familie og de andre i lejren.

Beskrivelsen af Annas rejse tilbage til Le Chambon og situationen, da hun skal give den barske besked videre var et af de steder i bogen, som gjorde størst indtryk på Barbara.

For os begge er det imidlertid de mange eksempler på mod og medmenneskelighed, der står stærkest tilbage efter endt læsning. Som Barbara sagde, da vi havde læst bogen til ende: ”Det er vildt at tænke på, at hvis bare et af de mennesker, der hjalp Anna og de andre, selv om de risikerede at blive straffet, havde handlet anderledes, havde de ikke overlevet.” Den tanke er ganske rigtigt ”vild” – og den står lige så klart og lysende tilbage som den fortælling, der har givet bogen dens titel.

Bogen er derfor ikke bare en elementært spændende roman, men også en indtrængende appel til læseren om at indse sin egen potentielle betydning i andres liv – og handle derefter. Også selv om det kan virke skræmmende at skulle forsøge at være ”større end engle”.

Carol Matas:

Større end engle

Tellerup, 2017